Subscribe

Skarealarm!!

Skaren brakte meg til Svarttjern, dit går det ikke lenger skiløype.   Nå er ingen mål utenfor rekkevidde for skiløperen i Finnemarka..

Skaren brakte meg til Svarttjern, dit går det ikke lenger skiløype. Nå er ingen mål utenfor rekkevidde for skiløperen i Finnemarka..

Jada, jeg vet at skisesongen er over, at Skarverennet nå i helga er de siste krampetrekninger fra de ivrigste skiløperne.   Jeg vet at det er 5 måneder og 3 dager siden jeg tok en fantastisk første skitur for vinteren 09/10, og at disse 5 månedene med snø og kulde er mer enn de fleste kan tåle.   Men kom igjen da, dette er noe helt annet!    Sola skinner, det er varmegrader, i skogen yrer det av liv.   Snøteppet smelter, men kalde og klare netters kuldegrader har stivnet det til skare, et fripass, frihet fra løyper og veier, frihet til å ferdes overalt med fart og letthet.

Skaren bærer deg lett gjennom skogen.

Så derfor dagens skarealarm.   Når alpinistene har sin pudderalarm for nysnøen som gir opphøyet lek og moro i fjellsidene, burde turskiløperen ha skaralarm som sin motsats.  Mens løypene begrenser din ferdsel til 98-99 % av Finnemarkas areal, gir skaren deg muligheter til å ferdes lettere og til flere steder enn på noen annen måte.   Du kan gå over myrer du aldri kan sykle eller gå, over vann og gjennom skog, lett skøyter du mellom trærne over høydene, til vannene du sjelden når.

Du kan isfiske etter vintersulten ørret, du kan oppsøke orremyra og bygge deg en gapahuk som natteskjul og oppleve skogsfuglene vårleik.   Du kan gå til toppene, suse ned åssidene mellom unggranene.    Så hør skarealarmen, i morgen er det søndag, ta skiene fatt over skaren innover Finnemarkas skoger!

Da jeg dro til skogs i dag, tenkte jeg at dette blir årets siste skitur, en svanesang for en skisesong som har vært uten like i mitt minne.   Nå vet jeg ikke lenger.    Jeg gikk en runde i dag, fra Solvang ned til Egga, opp til Svarttjern og over toppen på åsen mellom Svarttjern og Lelangen.    I steikende ettermiddagssol kunne jeg nyte utsikten mot øst og vest på  et eller utilgjengelig turmål, før jeg lot skiene bære meg i hektisk siksak mellom ung-graner ned mot Lelangsplassen.   På Svarttjern hadde jeg stoppet og fjernet noen av ørretenes tusener av små næringskonkurrenter.     Oppe på åsen spente jeg av meg skiene, satte meg i sola på en bar lyngtue og bare hadde det godt.    Derfor er jeg ikke sikker…   på om det var årets siste skitur.

Men det er nok det.  I morgen har jeg annet å gjøre, på mandag er det på jobb – når jeg er tilbake skriver vi mai.   Så jeg takker for årets skisesong – måtte alle våre vintre bli slik!

1 kommentar til Skarealarm!!

Skriv kommentar

Du kan bruke disse HTML etikettene (tags)

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

eXTReMe Tracker
Norindex.no Add to Technorati Favorites Technorati Profile Blogglisten Bloggurat