Subscribe

Snaukollen – verdt en innsats!

Fra Snaukollen ser du bygdene langs Drammenselva øverst i Eiker og syd i Modum.  I horisonten rekker av snødekte fjell som lyser rosa i solnedgangen.

De faste leserne av Finnemarkabloggen leste for en uke siden hvordan en planlagt tur til Snaukollen falt i fisk på grunn av en skrivefeil i føremeldingen.   Denne helga ga jeg det en ny sjanse.   Heller ikke denne gangen gikk turen helt uten motgang løypemessig, men målet ble nådd, og jeg kan trygt si at Snaukollen var verdt  innsatsen!   Som sist var planen å stå på kollen ved solnedgang, en plan som bildet viser at lykkes.

Denne gangen hadde jeg lyttet til føremeldingen for Øvre Eiker, som er de som kjører løypene opp til Snaukollen.   Jeg valgte å gå ut fra parkeringen på Steindammen (Atkomst Ulevannsveien, se tidligere innlegg).   Løypene til Snaukollen kjøres med snøscooter, og den siste biten er ganske bratt, noe som gir utfordringer for de som står for kjøringen.   Likevel var løypene faste og fine  med et spor, og både opp og ned gikk greit i de fine forholdene.   Selve løypa til Snaukollen tar av fra løypa mellom Øyvannet og Dæletjern ved Gradestokken, et løypekryss som har navnet sitt nettopp etter gradestokken som står på furua der. Det går også an å gå inn til Gradestokken/Snaukollen fra den lange runden mellom Nygårdshøgda og Engersetra, ved Dæletjern.  Og for de som fortsatt fryser i 15 minus og kald trekk nede i dalene, i dag viste gradestokken -6 her.   Temperaturforskjellen mellom lavlandet og disse høyereliggende strøk skyldes inversjon.

På smale treningsski inn i solnedgangen gjennom drøye halvemeterdyp sukkersnø.  Idyllisk, men slitsomt (helvete, egentlig)

På smale treningsski inn i solnedgangen gjennom drøye halvemeterdyp sukkersnø. Idyllisk, men slitsomt (helvete, egentlig)

Bakken opp til Snaukollen fra Gradestokken er bratte nok, her er det fiskebeinsmotene som dominerer i løypeprofilen.    Dessverre tok løypa slutt, så jeg fikk følge et løst skispor fram til den første utsikten.  Ikke noe i veien med den, men jeg er ikke den som nesten går til toppen, så da var det bare å legge ut i drøye halvmeteren sukkersnø med smale treningsski og staver med tilsvarende små trinser.   Dette var ingen fest, men forsøket med å gå til fots gikk enda dårligere. Skia måtte på igjen.

Vel, jeg kom både til utsikten (trigpunktet) på Snaukollen, til toppen på Knivfjellet og utsikten på Knivfjellet denne dagen.   Den drøye kilometeren jeg gikk i knedyp snø fylte tre lag med ull med svettedamp,  men utsynet her oppe var verdt hver svetteperle.   Og det er er alltid en tilfredstillelse å legge de første spor i ny snø, å vite at du gikk litt lenger enn de som var her før!  Nedover i løssnøen var faktisk flott, nesten så det fristet å legge et spor i nysnøen ned den bratte lia til Skotselv.

Snaukollen ligger 654 m.o.h i Øvre Eiker Kommune.   Like innefor ligger Knivfjellet, som jeg kommer tilbake til i senere innlegg.   Fra Snaukollen ser du hele dalen øverst i Eiker og nederst i Modum, og du ser inn over Holtefjellplatåen, Skrimfjella, Jonsknuten, Blefjell, Norefjell.  I det hele et fantastisk utsiktspunkt mot vest.   Klikker du på panoramabildet øverst får du et bedre inntrykk av hvordan denne utsikten så ut ved solnedgang i dag.

Fra Steindammen til Snaukollen og retur er 11 km, med en netto stigning på snaut 200 m, der det meste av stigningen gjøres unna de siste 1,5 kilometrene.    Jeg vil ikke anbefale denne turen for nybegynner på ski, det er utfordringer både opp og ned.   Ellers må jeg si at løypa fra Steindammen og inn er ei fin skogsløype, variert terreng med litt kuler, bakker og det som hører til i ei gammeldags skiløype.

2 kommentarer til Snaukollen – verdt en innsats!

• Øyvind

Snaukollen er en av mine favoritter i marka. Siden første turen dit vinteren 1987/88 har jeg nok vært der i gjennomsnitt en gang i året, men siden jeg har studert i en annen del av landet har kollen fått ligge i fred for meg endel år, for så å bli besøkt 3-4 ganger andre år.

Har ofte vært nødt til å brøyte dit, både fra Steindammen og fra Gradestokken. Ofte har jeg fryst voldsomt på toppen også.

Verst var turen fra døra hjemme i Drammen for drøye 7 år siden. Etter jul i Paris (ja forstå det den som kan) måtte jeg få i gang formen igjen. Problemet var at jeg burde snudd ved Gradestokk-treet nær Marivann. Gnagsåra var helt forferdelige pga elendige skistøvler. Men jeg kunne ikke nøye meg med en så kort tur for formoppbyggingas del, så jeg beit tenna altfor mye sammen og slepte meg til Knivfjellet og tilbake. En smertetur uten sidestykke for meg. Drøye tre timer mer enn vanlig brukte jeg, og jeg har sjelden vært så sliten noengang, enda jeg vet hva Breilitur er etter 3 langturer dit i åras løp.

Senere på kvelden da jeg skulle reise meg fra sofaen klarte jeg ikke å rette ut venstrefoten, det låste seg og gjorde ekstremt vondt. Så jeg ble pent nødt til å krabbe.
    Dette var begynnende blodforgiftning, og gnagsårblemma var kølsvart og fæl. Leggen ble en anelse rødlilla og hovna voldsomt opp. Kom meg til legen som gjorde en god jobb, og etter en måned med pålagt stillstand kunne jeg endelig komme i gang med noen småturer. Men på grunn av en vanskelig kandidatoppgave ble det lite tid til fysisk aktivitet, så jeg endte opp med å veie forferdelige 112 kilo. Trur nok den Snaukollturen turen ikke akkurat la noen demper på den negative utviklinga, en måned uten trening, men med masse trøstespising er ikke bra. Men man har da lært av sine feil…

Ca 20 kilo lettere har det blitt endel gjensyn med Snaukollen siden den “fatale” januardagen i 2003. Med den kanskje beste utsikten over Finnemarkas kjerneområder er det ikke rart i at jeg nesten ofra venstrefoten for å få oppleve det. Begge utsiktspunktene er obligatoriske og fine på hver sin måte. Snaukollen vil alltid bety mye for meg, og den vil alltid være et turmål i løpet av en vinter. Gjerne sommerstid også.

• admin

Det heter at det er ingen skam å snu, men det er jo ingen ære heller, så jeg skjønner at du ikke stoppet ved Gradestokken! Litt av en historie, respekt for å gi alt for å nå målet! Nils

Skriv kommentar

Du kan bruke disse HTML etikettene (tags)

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

eXTReMe Tracker
Norindex.no Add to Technorati Favorites Technorati Profile Blogglisten Bloggurat